Thursday, September 30, 2010

Perjuangan belum berakhir [i]

Catatan seorang sahabat


Buzz!!


Alah, sape plak buzz aku ni. Tengah best usha fb orang ni... Oo kawan aku ni ke.


Wei, ko ada situ?

- Ada je. Asl?

Sibuk tak?

- Tak sgt pun. Tp sat lg taktau la. Esok ada exam lg.

Ko ni, tak habis2 exam. Bape kali dah buku tu ko khatam?

- Tah, tak kira. 

Quran lak?

- Baru dua tiga kali..

See? Pelik2 lah ko ni.

- Asl aku pelik pulak?

Yelah, hari2 baca buku

- Ape yg pelik sgt der..

Orang kata dunia ni kat akhir zaman. Byk da tanda2 kiamat. Tapi quran tak lepas lagi.

- Em..



Aku termenung sejenak. Ada kebenaran apa yang diperkatakan itu. Siapakah aku sebenarnya? Pengejar sehelai kertas yang boleh renyuk dalam sekelip mata? Pencari harta dunia yang tak kekal? Atau seorang hamba yang meng-abdikan diri sepenuhnya kepada tuhannya? Ah yang itu. Jauh sekali. Aku masih lemah. Aku teringat seorang sahabat pernah berkata,


"If people do believe in God, why do people turn sideways when crossing the street?"


Adakah masih wujud orang yang benar2 menyerah diri kepada Allah? Yang menyerahkan segala ketentuan dalam hidup kepada tuhan yang satu? Atau kita hanya seperti manusia lain. Boneka. Membuat apa yang orang lain lakukan. Peniru. Plagiarisme. 


Ter-kadang aku rasa ingin melarikan dari sistem rekaan manusia ini. Tapi aku tak boleh sebab perjuangan aku belum berakhir. 


Perjuangan yang satu itu.


Dan hanya aku dan DIA yang tahu.



No comments:

Post a Comment