Wednesday, September 29, 2010

# Kedai kopi [ii]

"Org skrg dah silap!"

sambil dia hentak2 kaki. ceit. Emo lebih.


"Weh rilek la"


"Aku kat uni, aku dok perhati kawan2 aku"


"Ah ko meng-usha memang hebat"


"Bukan tu, tp cara kwn aku belajar"


"Asl dgn derang lak?"


"Derang dtg kelas 8 pg. Pastu balik 6 petang. Isnin smpai Jumaat. Isnin depan akan ulang dan berulang dan berulang sampai tamat semester. Untuk apa?"


"Lah kene ikut jadual kan?"


"Der, untuk apa belajar kalau ko tak praktikkan?"


"Eh kita praktik apa ilmu kat kelas tu. Yg reka mesin, buat bangunan, sume pakai ilmu sains!"


"Haha. Yea, ilmu sains. Tapi ilmu sains lawan ilmu quran, mana lagi hebat?"


"Sudah tentu ilmu quran"


"Ko tahu kenapa?"


"Konferm la tak.. ha pe lagi, citer la"


"Ok. Satu perkaatan. Bom. Ilmu mana reka, sains ke quran?"


"Ilmu sains lah"


"Good student. Sapa yg reke bom, saintis atau para ulama'?"


"Saintis"


"Kenapa derang reke bom?"


"Err tujuan peperangan?"


"Dalam dunia ni, sentiasa ada dua jenis orang. Ye mmg saintis yg kaya dengan ilmu sains akan reke bom. Tapi untuk apa? Untuk bunuh orang? Untuk menghuru-harakan dunia? Saintis yg ada dua2 ilmu, ilmu sains dan quran, takkan reke bom. Aku jamin."


"Asl ko ckp camtu?"


"Sebab bila seseorang yg d'didik dengan ilmu quran yg ckup sempurna, akan mempunyai akhlak yg terpuji. Setuju?"


"Stuju"


"Dan bila die nak reke bom, mesti dia akan terfikir, apakah tujuan ciptaan aku ini? Untuk kebaikan atau keburukan? Siapa yang akan menggunakan? Kesan ciptaan? Sekian sekian. Dan aku jamin, dia takkan reke bom yang dia tahu boleh membuatkan kehidupan bertambah sengsara. Tapi takat bom nak pecah bangunan tu, ok la"


"Tapi tu dah kira salah org yg guna ciptaan, bukan saintis"


"Yea, kata kau ada kebenaran. Sebab tu jangan terlalu sibuk kejar ilmu dunia sehingga kau sisihkan ilmu akhirat"


"Ye aku tahu"


"Newton second law, Hooke's Law, Theory of itu ini, sume tak jamin masa depan ko der"


"Tapi kalau aku tak belajar ilmu dunia, macamana aku nak survive kat dunia ni? Terlalu byk persaingan"


"Kau nak bersaing dari segi apa? Bukan sume manusia sama ke di sisi Allah SWT melainkan iman dan takwa?"


"Ko xnk merasa ke pakai kereta bmw, merc ke.."


"Nak tu mmg ada, cume aku kesian"


"Kesian?"


"Duit yg aku gunakan bermewahan2 tu, patut aku bantu saudara aku yg kat palestin sana tu"


"Em.."


"Ok lah der, aku pun malas nak ganggu ko lama2. Cume iyelah, nak jumpe sahabat je kan. Sorry kalau aku curi masa ko"


"Eh takdehal lah. Aku pun bukan ada mood sgt stdy tadi pun"


"Der, ko kene blaja btul2. Jgn jadi dak cerdik pandai macam skrg. Beri duit biasiswa pun xnk belajar. Jadik macam org dlu2. Belajar sebab nak amalkan ilmu tu. Igt aku ckp td. Ijazah tu der, satu helai kertas je. Kalau ko taruk api, hangus terbakar kejap je der. Lepastu apa? Tapi ilmu dalam hati ko tu der, takkan hilang. Lebih2 lagi ilmu agama, siap boleh elak diri ko dari terbakar kat akhirat nanti. Igt pesan aku der!"


Dan malam itu menyaksikan perdebatan antara dua sahabat. Dari dunia yang sama cume cara kehidupan yang berbeza.


It makes me wonder,

Who are we in this planet.

Seekers of a piece of paper?

Or creators of a better future.

No comments:

Post a Comment