Monday, December 13, 2010

Kenapa sukar untuk dapatkan followers?

Siapa kata blogging tidak boleh buat duit? Anda silap. Bukti terdekat, nuffnang atau juga dikenali sebagai tabung kahwin. Tapi kenapa sukar nak naikkan trafik blog? 


1. Anda tak promote blog anda. Untuk mendapatkan trafik yang tinggi, anda haruslah rajin melawat blog rakan anda, dan kemudian blog rakan mereka dan seterusnya. Amat elok sekiranya anda set goal anda kepada 1000 blog sehari dan anda WAJIB meninggalkan ayat di bawah dalam bentuk komen atau sekadar di chatbox.


I follow you now follow me back or I'll send a Trojan! Peace!



2. Anda tak cukup cantik. Ops! Cantik? Kenapa bukan tak cukup hensem? Face it dudes, muka korang, hensem macamana pun, market value low. Sebab muka lelaki ni dah memang sedia natural, tak perlu tambah apa-apa. Fesyen rambut pun berapa jenis je ada. Dan gadis especially warganegara Malaysia, tidak berminat dengan wajah asia tenggara korang. Lainlah korea, jepun, hindustan, bangla, lombok....



3. Jarang update. Eleh, setakat nak post pastu senyap dua bulan pastu post, 'huk3 dah berhabuk dah blog', lupakan saja niat anda nak buat tabung kahwin tu. Follower takkan berminat nak tahu blog korang dah berhabuk ke, dah ada sarang labah2 ke.. 



4. Content content! Pengisian blog korang juga amatlah penting. Setakat post pasal lirik lagu, aku cadangkan korang buat liriklagu.blogspot.com. Dan kalau setakat nak tulis ayat sepatah dua, amatlah tak disyorkan. Tapi amatlah pelik apabila blog kehidupan harian seorang gadis comel mempunyai ramai follower-sss berbanding dengan blog yang meng-promote agama.



5. Layout blog. Ada sesetengah layout yang gila BLING BLING menyebabkan visitor baru sakit mata dan terus menekan pangkah di hujung kanan atas. Dan ada juga fungsi disable double click yang amat, amat annoying. Tak lupa dengan lagu yang tidak dapat jumpa butang stop. C'mon people, nak panggil eric gak ke?


6. Dan yang terakhir. Memang harapan-lah kalau korang nak tengok follower korang bertambah kalau kotak follower tu korang buang samada secara sengaja atau tak sengaja. Macamana follower baru nak ikut? Omaigod..


Okeh. Selamat mem-praktis :)

2 comments:

  1. omaigod~

    hahaha aku xtau nape bile bc ko tulis "omaigod" mcm nk gelak guling2je hahaha

    sorry~

    ReplyDelete