Monday, December 13, 2010

50 - Lelaki gila

Liza sendirian di cafe. Rakanya telah pun pulang ke bilik masing2. Tengahari itu Liza terasa begitu lapar, tetapi tiada rakan mahu menemannya makan. Dasar kawan, bila susah, susah benar minta tolong. Tapi Liza faham, masing2 terlalu penat setelah 8 jam kelas berturut tanpa henti. Sudahlah subjek memeningkan kepala.


Liza menatap nasi goreng di hadapan. Tiada selera untuk menjamah tapi perut sudah pun membuat irama. Perlahan Liza menyuapkan nasi. Terpaksa. Nanti perut kosong berangin lagi payah. Tapi alangkah lebih enak kalau siaran di tv diubah. Asyik-asyik bola, replay pula tu. Tak faham betul dengan kaum adam ni. Live nak tengok, replay pun nak gak. 


Liza menoleh ke kaunter. Dilihatnya beberapa lelaki sedang membayar makanan. Dia memperhatikan seorang lelaki berbaju hitam, berseluar slack. Dan tanpa disedari, ada seorang lelaki di belakang Liza.



Ehem pakwe ke?



Liza tersedak. Dengan segera dia meneguk air. Liza masih lagi tersedak.



Ops sorry. Err awak okay?



Liza menoleh ke belakang. 



Hei awak ni. Ustazah tak pernah ajar bagi salam ke.



Lelaki itu hanya tersenyum. Dan tanpa diminta, dia duduk di hadapan Liza. Membuka bungkusan makanan, dan mula makan tanpa bicara. Liza terkedu. Perh, biar betul mamat ni. Takkan nak lunch skali dengan aku kot. Ni tak boleh jadi ni. 



Siapa bagi awak duduk dekat sini? Meja lain banyak lagi.


Cik Hasliza, sukahati saya lah nak duduk kat mana. Nak cari ketenangan kan.




Liza mengecilkan anak mata. Geram. Menyindir pula lelaki itu. Tapi dalam hati Liza, gembira. Sebab ada juga yang sudi menemani dia makan tengahari biar pun waktu itu sudah pun masuk waktu Asar. Dan mereka makan bersama, lebih banyak diam dari bicara. Kerana Liza ternyata tidak melayan lelaki itu yang kerap bertanyakan soalan.



There's something about him, really. Berani tapi gila. Tapi aku tak berminat nak tahu pasal dia.

tegas hati Liza

No comments:

Post a Comment