Sunday, December 12, 2010

46 - Episod pertama

Okay. Sebenarnya malas dah nak sambung cerita Dia bernama tu. Tapi ckynwan minta sambung pula lah kan. Dia kata cerita ni sad ending, tak best. Haha. Alah sekali sekala takpe la kan sad2 ni.


Dan ada pula yang nak nama dia jadi watak. Mula2 nak buat watak jahat tapi memikirkan masa depan yang mungkin akan menjadi gelap gulita, buat watak baik lah ye. Sabo ye. 


Dan ni sambungan Dia bernama tu.



-----------------------------------------------------------------------

Kau yang aku pinta


Liza mengambil surat khabar di atas meja. Diselaknya beberapa helai lalu diletakkan semula. Politik, bunuh, budak hilang. Heish. Apa nak jadi dengan dunia sekarang. Liza melepaskan nafas yang berat, seperti satu keluhan..


Sekarang bulan april. Result SPM sudah pun diperoleh. Biarpun tidak mendapat straight A's seperti yang diimpikan, namun dia syukur dengan keputusan SPM nya. Biarlah ada cacat satu B3 tapi EST, siapalah yang kisah. Subjek itu pun diwajibkan semasa batchnya dahulu, dan dia masih tidak dapat memberi alasan kenapa sekolahnya mewajibkan subjek itu waktu SPM.


Rakannya sudah ramai masuk ke universiti, ada yang sudah mencari peluang di bumi asing, dengan harapan membawa pulang segulung ijazah, berbakti kepada anak bangsa. Tapi Liza masih terperuk di rumah. Masih lagi menjadi 'anak dara'. Tidak ada rakan mahu keluar ber-shopping, tidak ada rakan untuk ber-chatting. Dan.. tiada teman istimewa. Hidupnya kosong, sunyi.. sepi.


Di hujung anak mata, terlihat posmen memberhentikan motor di depan rumah lalu memasukkan dua pucuk surat dalam letterbox. Liza bingkas bangun dan menuruni anak tangga. Sambil berjalan ke arah pagar, senyumnya terukir. Abang posmen masih lagi di situ. 



Ah, dah letak surat tu, blah lah

getus hatinya



Tapi Liza masih waras untuk tidak mencari gaduh. Dia masih lagi sopan, ala-ala gadis melayu terakhir, Diberinya senyuman kepada abang posmen. Dan abang posmen senyum kembali. Liza lantas menyapa abang posmen itu,



Eh abang, kenapa tercegat lagi ni?


Err dik, lawa selipar



Dan Liza melihat ke bawah. Sepasang selipar tapi berbeza. Ya Allah malunye... Liza cuba membuat tidak endah dan mengambil surat. Dalam hatinya hendak segera masuk dan mengunci pintu rumah. Tapi abang posmen itu masih lagi bersuara, 



Lain kali jangan control sangat ye dik. Tak jadi kang malu haha



Dan abang posmen itu pergi. Perh kongajo betul! Liza membelek surat dua tiga kali. Dan kali ketiga baru Liza sedar, satu sampul itu dialamatkan kepadanya. Liza sedikit pelik. 



Eh, sejak bila pula aku main utus surat ni. Selalu emel je..



Di atas kanan surat itu, tertera satu logo. UiTM. Liza tersenyum seakan terlupa peristiwa memalukan tadi. Surat tawaran lah ni. Lama aku tunggu..


No comments:

Post a Comment