Monday, December 13, 2010

51 - Angau?

Liza merenung luar, memandang kepekatan malam. Malam minggu, hostel agak lengang. Ramai juga rakannya balik ke rumah. Maklumlah rumah dekat, lebih best tidur di rumah. Katil berganda lebih empuk, ada tv, internet.. Macam2.


Rumah Liza agak jauh dari universiti. Hendak naik bas, boleh tetapi cukup malas. Perjalanan sahaja mengambil hampir 5 jam. Ditambah assignment yang banyak, sudah tentu tidak akan buat di rumah. Jadi Liza memutuskan untuk tinggal sahaja di hostel. Terdengar pintu biliknya dibuka. Liza menoleh. Roomatenya baru balik dari berjumpa boyfriend agaknya. 


Roomate itu menggeleng kepala melihat Liza melayan perasaan. Sejak tiga bulan lalu, mereka berdua sahaja penghuni tetap bilik itu. Dan mereka menjadi rapat antara satu sama lain, walau pun baru sahaja berkenalan. Tapi dia tidak tahu kenapa Liza lebih suka menyendiri, kerap memandang bulan. Seperti pungguk rindukan bulan. Sudah mereng agaknya kawan aku seorang ni..



Hei Liza. Teringat siapa tu...



Liza senyum hambar. Jenaka rakanya itu tidak dibalas. Dia terus melayan perasaan. Tapi rakannya masih lagi tidak berputus asa. Serahsia mana pun sesuatu, pasti ada cara nak cungkil. Dan dia nekad hendak tahu apa sudah kena dengan rakannya seorang ni.



Takkan teringat abang pendaftaran tu kot.



Liza mengerling ke arah kawannya. Dari dulu sampai sekarang, tak habis-habis dengan abang tu. Takde modal lain dah ke.




Tolong sikit yeh. Aku ni tak minat lah type macam dia tu. Lagi pun nama dia pun aku tak tahu.


C'mon dear. Hensem apa. 


Hensem? Ko ambil lah ye. Tak hingin aku.


By the way, nama dia Amsyar. Aku tengok gambar dia kat hall tadi. Ajk JPKK. 


JP what?


Jawatankuasa Perwakilan Pelajar.


Ohh.. 




Dan rakannya itu mencapai tuala dan berlalu keluar dari bilik. Hmm Amsyar.. Sedap nama tu. Semanis orangnya. Ahh apa aku fikir ni! Okay2 math. So soalan mana yang lecturer ajar tadi.......

No comments:

Post a Comment