Sunday, December 12, 2010

47 - Hari Pendaftaran

Somewhere in May.


Liza menapak perlahan melepas ruang foyer. Sesak. Kanan kiri penuh orang. Liza sedikit buntu, hendak pergi ke mana. Liza tercari-cari ruang pendaftaran di celah orang ramai. Hampa.


Hari ini hari pertama Liza menjejakkan kaki di UiTM. Seumur hidup tidak pernah lagi dia datang ke sini. Mujur juga ada second intake, berpeluang juga dia masuk ke alam universiti. Kalau tidak, lebih lama lagilah dia menjadi 'anak dara'. Tapi hari ini juga dia pening, kerana keluarganya sibuk dengan urusan di kampung. Jadi dia terkontang-kanting sendirian di sini. Menguruskan segalanya sendiri. 


Dan dia terlihat papan kenyataan yang dikerumuni para pelajar. Dia cuba menjegah sekali tapi apakan daya, dengan ketinggiannya yang tak seberapa, dia tidak mampu untuk melihat apa yang tertulis. Dan Liza berlalu untuk mencuba nasib di hujung foyer. Dan dalam perjalanan dia terlihat seorang lelaki, agak tinggi, berpewatakan kemas sedang memakai baju hitam yang tertulis 


Ask me for help!


Dan tanpa mengetahui perkenalannya dengan lelaki itu akan mencorakkan hidupnya di masa datang, dia bertanya-kan tentang proses mendaftar. Dan hari itu berakhir dengan perkenalan antara dua insan, seorang lelaki dan seorang wanita. 


No comments:

Post a Comment