Sunday, December 12, 2010

40 - Keliru celaru

Im merapati Bard. Bekas rakan kelas tapi masih sahabat sejati Im. Ditepuknya bahu Bard.

Waktu itu baru sahaja selesai menunaikan solat isya' berjemaah di surau. 



Ha? Kau Im. Pesal muke monyok je ni?


Tolong aku Bard.


Eh ko kenapa ni? 


Ima. Liza. 


Ape kene dengan diorang? Bertumbuk ke?


Heish ko ni. Kalau cakap tarik rambut realistik la skit. 


Abestu?


Ima sakit tenat. Aku baru telefon mak dia semalam?


What?! Maksud kau? Kritikal sangat ke?


Quite. Yes. Dia.. Dia ada beberapa hari je lg.


Tapi bukan ke patutnya doc bagitau beberapa bulan. 


That's the thing. Dia tak cakap pun aku dulu dia kritikal.


Oh. Then ape kene mengena dengan Liza?


Well, ko xtau lagi ke?


Ape ko ingat aku suke bace paper ke?


Liza dah hilang.


Hilang? - kening Bard sedikit terangkat


Dia dah beberapa hari tak datang sekolah. 


Jadi kau nak aku buat apa?


Entah. Aku pun tak pasti apa aku harus buat sekarang. 


Im, aku kenal ko sejak ko dalam perut mak ko lagi. Tabah. Aku tahu kau tetap akan jumpa jalan penyelesaian. 


Thanks bro. 



Dan ketika Im melangkah keluar dari surau, Im mencari cahaya bulan di langit. Suram. Tidak nampak kehadiran bulan atau bintang. Dan malam seakan turut bersedih seperti Im. Kehilangan dua benda berharga, bulan dan bintang, Ima dan Liza. Im menapak perlahan-lahan menuju ke rumah.

No comments:

Post a Comment