Sunday, December 12, 2010

39 - Hanya dikau yang ku pinta

Malam itu, Im tersedar, dia bodoh. Bodoh untuk menceritakan segalanya pada Liza. Sepatutnya Im tahu, sesetengah perkara terpaksa menjadi rahsia gelap. Tapi entah kenapa, petang tadi, Im meluahkan perasaannya tentang Ima, perempuan yang pernah mencuri hatinya dulu dan memilikinya. Pernah. Kenapa dia masih tidak boleh melepaskan Ima demi Liza?


Im tahu, sebab Im melepaskan Ima adalah faktor kesihatan Ima. Im tidak dapat menjaga Ima dulu, mana mungkin sekarang. Im sudah pun berfikir secukupnya sewaktu meminta Ima melepaskanya dahulu. Dan Im tidak akan berganjak dari keputusannya. Biarlah dia pernah melukakan hati Ima, dia taknak melukakan hati Liza, not for a second time.


Malam itu, Im telefon Ima. Kedengaran lemah suara Ima. Ima sudah pun berada di rumah. Baru beberapa hari lepas Ima discharge dari wad. Keadaanya sudah pun tenat. Dia tidak mungkin hidup lama. Ima sedar hakikat itu dan Ima hanya mahu mati dalam kenangan yang manis. Dia tidak mahu mati bersama wayar-wayar dan bunyi mesin, biarlah dia mati di katilnya, yang selalu menemaninya, seperti Im dahulu...


Ima tahu Im serba salah sewaktu menelefon Ima. Dia tahu di mana letaknya hati Im. Seorang yang jujur tapi pada masa yang sama, perasaan bersalah menghantui Im. Ima sebolehnya tidak mahu mereka kekok antara satu sama lain, bukan pada saat ini, saat akhir-akhir Ima. Ima hanya mahu bersama dengan seorang lelaki yang pernah membuatnya bahgia, walau pun sekejap. Tapi sedarkah Im permintaannya itu? 




Im, boleh Ima cakap sesuatu?


Bukan ke kte tgh bercakap ni?


Im. You would never how I feel about what I felt.


Maksud Ima? You know right I'm not good with words.


Maafkan Ima, Im. Tapi Ima.. Ima masih sayangkan Im.


Ima tahu kan...tut..tut..


Ima?



Talian dimatikan.

No comments:

Post a Comment