Tuesday, October 19, 2010

Balik kampung~

Pulang ke kampung menjanjikan kebahgiaan. Dan juga demam...


Ketika itu aku dan abang berada di Rantau Panjang. Saja jalan2 shoping kat sana. Dan tah macamana demam aku kian melarat. Dah telan panadol un xkebah2 lagi. Jadi aku pun cakap lah kat abang nak pergi klinik terdekat. Maka berjalanlah kami dalam jarak kira2 sepelaung untuk sampai ke destinasi. Dan klinik itu tutup.


Perh. Pukul 5 petang ni, dan klinik tu bukan tutup, tapi tak bukak lagi! Aku mula sedikit tidak faham. Tapi kerana kepala aku terlalu pening seperti pening menyelesaikan homework matematik, maka aku meminta abang menghantar aku ke klinik di Kota Bharu, alang-alang dalam perjalanan ke airport.


Maka bermulalah perjalanan kami hampir 40 minit. Pusing-pusing KB, adalah terjumpa 5 buah klinik. Tapi semua tutup. Ya Allah, masa tu, aku rasa macam nak pitam dah. Nasib terjumpa dengan sebuah klinik, dekat pukul 7 juga tu. Ketika melangkahkan kaki ke dalam klinik, tinggal seorang je lagi pesakit. Fuh bagus2. Aku pun daftar dekat kaunter dan menunggu giliran dengan separuh iman aku, err maksud aku dengan sabar.


Setelah giliran aku, aku pun masuk ke bilik doktor. Dan aku duduk di kerusi di sebelah meja. Dan soalan pertama diajukan kepada aku.


"Adik tahu adik allergic apa?"


"Err septrin"


"Oh okay. Adik tahu kebanyakan doktor takkan bertanya tentang adik allergic apa, tapi adalah lebih baik kalau adik sendiri memberitahu doktor itu"

sumpah dia cakap baku


"Okay"


"Adik tahu apa akan jadi kalau adik makan baktrum (kot?)"


"Err tah.."

 Ya Allah, baktrum ni menatang ape plak. Dah lar bio dlu aku tido je..


"Adik tahu septrin dan baktrum berasal dari keluarga yang sama bla..bla..bla" 

Selama hampir 2 minit


"Err okay.....Doktor, boleh cepat skit tak. Saya ada flight malam ni"

Doc, tahu tak aku tengah pening gle skarang...


"Tapi kenapa baru sekarang nak jumpa doktor?"


"Err?"


"Kenapa tak tunggu kat tangga ketujuh kat airport baru nak cari doktor?"


"Ha?"

Eh apesal pulak tangga ketujuh baru nak cari.. soal aku dalam hati..


"Jadi sy akan kasi ubat antibiotik dan panadol. Makan dua kali sehari, jangan biar perut kosong, nanti takut pedih perut"


"Ye2.."


Dan begitulah susahnya aku untuk mendapatkan antibiotik dan ubat panadol.

2 comments: