Sunday, October 3, 2010

25 - Hari itu..

Aku berlari menaiki tangga. Lif terlalu lambat! Aku harus segera jumpa Ima. Pintu itu aku ke ketuk perlahan. Umi mempersilakan aku masuk sambil meletakkan jari telunjuk di bibir. 


Dan aku berjingkit seperti penyamun di waktu malam. Dan aku duduk menghampiri Ima. Lesu. Hanya itu aku lihat di wajah Ima. Kesakitan. Itu juga. Dan kesedihan. Yang jelas aku rasakan. 



Im, umi nak keluar kejap. solat.

bisik umi



Aku mengagguk perlahan2.



Aku cukup rapat dengan keluarga Ima, manakan tidak, aku selalu saja pergi ke rumahnya. Selalunya untuk belajar bersama2. Dan umi dan abah cukup mengerti apa yang berlaku di antara kami. Kadang2 aku akan datang di hujung minggu hanya untuk berbual dengan Ima di laman rumahnya. Selalu juga aku mengikut abah pergi ke pasar membeli barang seharian. Ibu pula selalu menjamu aku makanan.



Umi, nak air



Lamunan aku terhenti seketika. 



Umi, Ima nak air

rengek Ima



Laa manje betul time sakit ni. Dan aku pantas mencapai botol mineral lalu menuangkan ke gelas yang sedia ada. Dan aku menyuakan gelas ke mulut Ima. Ima meneguk perlahan2. Dan tiba2 Ima mencekup pergelangan tangan aku. 


Ooo amek kesempatan yee. Gitau umi nnt.


Erk. Ish wat gugur jantung aku je Ima ni.


Lah, kata dahaga?


Memang lah dahaga. Tapi ibu xde pulak nak suap air. 


Err takde eh. Alah nak romantik sket takleh?


Romantik? Ni tumpah2 ni


Ala tak sengaja. Awk tu gelojoh sangat


Eee org tgh sakit ni, die kenekan org pulak


Haha. Awk camne skrg? Dah ok?


Ok skit 

jawab Ima lemah.


Kenapa pengsan?


Em..


Awk, apa em2?


Takde ape


Jadi, kenapa pengsan?


Penat


Tipu


Tak percaya sudah.


Nur Syima. Bukan sehari dua sy kenal awk. Dah dekat 2 tahun tau tak?


Hmm yelah2


Jadi?


Sy ada bende nk ckp dekat awk....

No comments:

Post a Comment