Sunday, November 21, 2010

37 - Kenangan yang takkan hilang

There's a reason it's called a memory, because it's meant to be just a memory.



Hari ini hujung minggu, hari sabtu. Meskipun mentari telah lama meninggi, Im baru sahaja bangkir dari tidur. Lelah semalam masih hilang. Im menyandarkan badan ke dinding. Fikirannya menerawang ke hari semalam.


Im sedikit sedikit terkejut dengan perbualan antara Im dengan Zati semalam. Keadaan Ima makin teruk. Perlukah Im melawat Ima. Tapi bukan-kah kalau melawat Ima akan menimbulkan lagi bermacam masalah. Tapi mengikut kata Zati, Ima hendak sangat berjumpa Im. Liza pula bagaimana? Hati Liza perlu juga dijaga. Hati Ima juga. Habis tu, hati Im, siapa yang nak jaga?


Im bangun perlahan-lahan. Menuju ke meja yang diletakkan di sudut bilik. Menarik kerusi dan membuka laci ketiga. Dia memerhatikan satu kotak hitam, sudah usang. Lalu tangannya mencapai kotak itu. Im membersihkan habuk di atas kotak itu. Nampak lama sangat kotak ini tidak terusik.


Di dasar kotak itu, terlihat satu helai kertas. Sudah kekuningan. Masih berlipat kemas. Perlahan Im capai helaian kertas usang itu. Im  membuka dengan cermat. Dan Im teringat waktu dulu, ketika hari jadi Im, dua tahun lalu.



Imbas kembali



Im! Happy birthday sayang!


Thanks. U orang first wish I. 


Esok kite jumpe k? Tempat biasa.


Okay =)


Dan petang itu, Im dan Ima jumpa di tempat biasa, kantin sekolah. Tanpa teragak, Ima menghulurkan satu bungkusan kecil kepada Im. Dan Im menerima dengan senyuman yang melebar.


Thanks. Buat susah u je.


Dan Im mencapai beg sekolah nya, lalu ditarik keluar satu kotak kecil dan diberi kepada Ima. Ima sedikit terkejut. Dan tanpa disuruh, Im berkata,


Lah, kan birthday u esok. Jadi saje kasi awal2. 


Pelajar-pelajar yang lalu lalang di situ hanya menjeling ke arah mereka. Mungkin meluat dengan aksi terlebih romantik atau pun mungkin cemburu. Tapi buat Im dan Ima, mereka tidak kisah. Janji happy.


Tanpa meminta izin, Im membuka bungkusan itu. Bungkusan itu kecil sahaja. Dan terlihat sebuah kad happy birthday disertai satu helai kertas berlipat kemas.


Dan kertas itu kini telah berubah warna, menjadi kekuningan. Namun memori kertas itu masih segar dalam ingatan. Seperti baru sahaja semalam.


----


Dedicated To The One I love..


Sweet angelic darling, my heart has already composed a melody. A melody that's calling your name and begging you not to go. You are the only strength that keeps me fighting the many obstacles in the path of life determine day. If I lose you now, darling, I'll sure die. Please say that you will always be mine and say that you'll stay until tomorrow and forever to come...


-----


Dan Im mengeluh sendirian. 

2 comments:

  1. aku terharu..okeh set.konfem.esok pagi lepas subuh aku carik awek sorg.

    ReplyDelete
  2. ape kaitan antara post ni ngan comment ko..?

    ReplyDelete