Tuesday, November 16, 2010

33 - Hari Sukan

Hari sukan sekolah menjelma tiba.


Im hanya mewakili satu acara, 4 x 400 meter lelaki L1. Dan acara Im akan bermula sebentar lagi. Im duduk di khemah peserta sementara menunggu giliran. Dan seketika kemudian, laungan panggilan peserta 4 x 400 L1 bergema di pembesar suara.


Im menanti di padang sebelah sana. Debaran jantung kian terasa. Im sudah lama tidak mewakili acara. Alih - alih, kawannya memetik namanya pula. Sudah lah berlari sedikit pun sekarang ni semput, ni kan 400 meter. Gila! 


Pom!


Laungan suara penonton semakin rancak. Lamunan Im terhenti. Im menarik nafas sementara menanti giliran. Dilihat pelari pertama semakin deras melintasi.  Dan kini tiba pula giliran kedua Rakan sepasukannya masih cuba mempertahankan posisi kedua. Mata Im semakin ligat mengekori gerak rakan dan lawan. Dan mereka semakin kabur dari pandangan. Dan kini tiba pula giliran ketiga. Dan selepas ini Im..


Im menanti di garisan. Im melihat rakannya semakin hampir. Im mula berlari - lari anak ke hadapan. Rentaknya dipadankan dengan hayunan baton di tangan rakan. Im mula melajukan rentak. Dan ketika itu juga baton bertukar tangan. Mata Im terus bertukar 360 darjah dan memandang ke hadapan. Dan Im terus berlari - berlari mengejar angin.


100 meter.


Im masih bertenaga untuk melakukan pecutan terakhir. Di kiri dan kanannya masih ada dua lawan. Seorang lagi sudah jauh tertinggal barangkali. Tapi Im tiada masa untuk menoleh.


50 meter. 


Jarak dengan garisan penamat sudah semakin hampir. Im sudah dapat melihat bayangan pengadil di hadapan. Im cuba melajukan lariannya.


25 meter.


Im sudah memecut dan meninggalkan lawannya. Tapi.. kaki Im terasa lemah.. Im kehilangan rentak dan irama larian.


10 meter.


Im masih mencuba untuk meneruskan larian, meskipun Im terhuyung hayang.


5 meter.


Im memejamkan mata dan mengerahkan segala kudrat yang masih ada.


1 meter. 


Zaaasss! Dua2 lawannya memintas Im.


0 meter. 


Cis. Kongajo. Nombor 3. Hmph!


p/s : panas tak? yelah, sebab post ni takde kaitan ngan cerita pun hua3

2 comments: