Saturday, November 20, 2010

Tragedi 20 Nov

Aku mengerling ke meter kelajuan. 80kmph. Sekali sekala aku menoleh ke side mirror. Cuaca tenang, tidak berangin, cuma panas suam-suam kuku kaki.




Jalan itu mempunyai tiga lane. Aku memilih yang tengah. Di hadapan ada traffic light, lalu aku berhenti. Dan tiba - tiba aku teringat, baik aku ambil simpang kiri ni, mesti lagi dekat. Jadi aku memberikan signal untuk ke kiri. Aku memerhatikan side mirror sebelah kiri untuk memastikan segalanya selamat.



Dan ketika itulah kali pertama dalam hidup aku, 3 saat terasa lambat berjalan.



Setelah menunggu ketika, aku pasti seyakin yang pasti, tiada kereta di lane kiri. Lalu aku menekan pedal minyak, gear dalam keadaan satu. Aku memegang stereng dan memulas stereng ke kiri. Dan ketika itu aku tidak mengerling side mirror tapi aku menoleh ke kiri. Sebab aku tahu, ada kawasan blindspot. Blindspot bukan blogspot ye.

Lalu aku menekan pedal minyak lagi. Dan ketika itu juga, saat itu, ada sebuah kereta bewarna putih meluncur deras. Aku terkejut gila babi dan menekan brek sehabis deras. Tapi apakan daya, aku sudah belajar dalam kelas fizik dahulu, masa yang diambil oleh seseorang untuk memberikan respon adalah 2 saat, at least.

Ketika itu aku lihat kereta itu terus meluncur laju melepasi aku. Tapi apakan daya, 'tercium' juga dengan bumper belakang kereta tu. Ah tensennya! Dan aku menuruti belakang kereta itu. Dan dia berhenti tidak jauh dari simpang itu. Dan aku berhenti di sebelahnya.

Dua lelaki keluar dari kereta. Tak hensem langsung. Lepastu muka memang tak bersalah. Aku lihat kereta dia, camry. Tak boleh ke aku langgar porsche. Tau lar kereta mahal, patut la bawak kereta macam haram.


Aku meneliti 'kerosakan' camry tu. Kemik sket, calar sket. Bumper je kene. Selamat aku sempat brek tadi, kalau-lah impulse dari otak turun ke kaki dulu baru pergi ke tangan, alamat-nye, terlanggar dengan pintu sekali kot. Kemik sure lagi berganda teruk. Tapi tough jugak lah camry, aku langgar agak kuat pun kemik sket. Lampu signal kiri aku pecah dah. 


Dan owner camry tu menghampiri aku sambil menggelengkan kepala. Ceh taktik lama, nak buat aku bersalah. Dan aku mencongak dalam kepala, agak-agak berapa lah aku kene bayar ni. Ye, saat itu aku tahu aku yang kene bayar. Kenapa


Aku rosak bahagian depan. Dia rosak bahagian belakang. Jadi, kalau ikut logik akal, memang lah aku bersalah kan? Bawak gi mahkamah, konferm 100% aku bersalah. Sebab mestilah yang melanggar tu mestilah bahagian depan yang melanggar, takkan bahagian belakang pulak kan? Kecuali-lah kes reverse oleh orang tidak siuman. Nak kira insuran? Lagi la tak berbaloi. Calar sikit je pun.


Dan aku pun cakap lah dengan brader tu, okay saya bayar. Tapi duit ada seratus je dalam dompet. Nak cucuk mana? Dan dia pun suruh member dia naik dengan aku. Dan kitorang pun menuju lah ke stesen shell berhampiran. Sepanjang perjalanan aku diam je. Buat-buat innocent, mana tahu dapat kurang.


Sampai kat shell, kitorang pun discuss lagi. Kata sepakat RM***. Yelah, mengada gile nak cat kereta ngan colour mahal2. Aku hampir dah nak pergi cucuk duit, bila aku terlihat kawan owner ni berbisik kat owner pasal something. Hmph! Mesti nak nganjing aku. Muke pun dah tak hensem. Oleh kerana aku tak tahu lah sangat bab ketuk ngan cat ni, aku pun tipu lah brader2 tu. Ni first time aku accident. Aku pemandu berhemah.


"Jap saya kol abg sy. Nnt die dtg bawak duit, sy xbawak kad plak"


Dan sementara abg aku sampai, brader tu sempat lagi nak basuh aku, bawak hati2 etc. Tapi aku diam je, tiba2 penyakit pekak aku datang. Wei, nasihat orang, tengok cermin lah. Tahu lah kereta mewah, bawak kat simpang pun tak agak. Dan di sini saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan kepada para pembaca sekali, bukan ucapan hari raya tapi peringatan..


Tolong-lah, jangan bawak laju2 kat simpang. Kasihan orang macam aku..


Dan setelah abg aku sampai, discuss kejap, tiba2 kawan brader tu memandai up harga +RM150. Aku pun cakap lah, 


"Aik tadi RM***. sekarang dah RM***+RM150?"


Perh panas beb. Serius panas. Dan brader tu senyap je. Discuss punya discuss, abg aku boleh plak setuju. Ya Allah, terasa menyesal gile babi kot call abg aku. Harapkan akauntan, ingatkan reti la pasal duit. Tapi.. Tapi.. Adei, duit dah terbang pun, so no point nak recall balik memori pahit tu. Kalau aku tahu macamni, baik aku setel sendiri tadi........


Dan itu baru kereta camry tu. Belum kira lampu signal aku, kemik bumper, nak cat lagi. Terasa membara juga lah, orang lain bawa laju, aku yang kene bayar. 


Mungkin betul juga kata-kata seorang hamba Allah tu,


"Benda dah tertulis nak jadi, kalau tak jadi harini, mungkin esok. Takde sape tau"


Mungkin ada pengajaran di sebalik tragedi 20 Nov ni. Pertama, jangan memandu laju di simpang, kasihani orang macam aku. Dan kedua,


Fikir empat belas kali dahulu sebelum nak call family korang.


Dan hati aku masih membara meskipun suhu air-cond dah diset ke tahap paling minimum dengan fan kelajuan paling maksima.


Sekian.


p/s : haritu abam lupi gi calar kereta orang. pastu abam subi lak. sekarang aku. pasni, sape nak pulak?

7 comments:

  1. abg ko bayarkan ke x? ke ko bayar sumer?

    ReplyDelete
  2. nnt abg aku claim ngan mak. konferm2. kdkuts

    ReplyDelete
  3. hahah..ape sengal sgt abg ko agree dia up smpai rm150 tu? zzzzzz

    ReplyDelete
  4. walia...
    psst esan, aku pun pernah accident sebenarnya xD

    ReplyDelete
  5. syuk > aku nak antuk pale aku tadi...

    ckyn > perh sempat gelak dlu tu T_T

    bedu > nnt la aku wat lesen moto :(

    amir > tau, ko langgar ayam. sian ayam tu, terus kene sembelih. ish3

    ReplyDelete