Thursday, November 18, 2010

35 - Mencari kesempurnaan

Im sedang membaca sebuah majalah. Tajuk di hadapan benar - benar menarik perhatian Im. 


Beza cinta dan sayang.


Sekilas pandangan, Im ingat cinta dan sayang adalah duaperkara yang sama cuma berlainan ejaan. Lalu Im mencapai majalah itu dan menyelak mukasurat 24.




"Cinta adalah satu perkataan subjektif. Begitu juga sayang. Namun antara sedar dan tidak, sebenarnya terdapat banyak beza antara cinta atau sayang. Jujur diakui, cinta bermula dari sayang, tapi sayang juga bermula dari cinta. Jadi yang mana satu sepatutnya didahului?..."




Im asyik membaca majalah itu tanpa menyedari ada sepasang anak mata memerhatikannya. Ketika itu Im sedang duduk di sofa di kawasan rehat perpustakaan sekolah. Sejuk dan nyaman, itulah mengapa Im suka menghabiskan masa luang di sini. Dan guru di situ juga amat baik dengan Im.


Im terus membaca baris demi baris. Namun apabila Im terbaca satu ayat dari petikan itu, Im terdiam dan berfikir sejenak. Dan dalam benak fikiran Im, terngiang-ngiang ayat itu..




"Menjadi pasangan yang sesuai bukanlah menjadi seseorang yang sempurna dari setiap aspek tetapi menjadi seseorang yang mampu melengkapi pasangan itu. Bukankah itu tujuan perkahwinan - melengkapi antara satu sama lain?  

                                                                                                                         nukilan rahman





Dan Im terus berfikir. Benarkah di menyintai Liza seikhlas yang mungkin. Atau dia hanya sepi dan ingin menggantikan bayangan Ima? Atau mungkin dia tertarik dengan rupa Liza semata - mata? Atau...


Ah seribu satu soalan!

4 comments:

  1. hmmmm x elok mencintai orang hanya kerana utk mengisi hati yang kosong

    tapi selalunya sayang dulu baru cinta kan?

    ke x?
    haha

    pandai2 aku je ni

    ReplyDelete
  2. sdiri2 punye idea, ak tak terlibat :D

    ReplyDelete