Sunday, August 15, 2010

Aku, dia dan bulan.

Mungkin kebetulan.

Aku kenal dia secara tidak sengaja. Sungguh tidak sengaja. Dan entah bagaimana kami menjadi rapat, lagi-lah aku tak tahu. Tapi satu yang aku rasakan bila aku berborak dengan dia, rasa seperti aman, walau pun kadang-kadang suasana menjadi sepi beberapa ketika.

Ikhlas. Itu yang aku rasakan.

Tak pernah aku rasa dia cuba untuk menyembunyikan sesuatu. Nak berdolak dalik, berpura baik. Sedikit pun tidak. Bila dia tak puas hati, dia akan suarakan. Kan senang. Mudah sedikit untuk aku pujuk walaupun aku tahu aku memang loser gila dalam bab itu.

Dulu. Aku selalu melihat bulan. Lebih-lebih lagi bulan purnama. Indah. Bila aku berborak dengannya di malam hari, aku akan menyuruh dia melihat bulan. Walau pun jarak kami jauh, tapi tetap memandang benda yang sama.

Itu dulu. Sekarang aku tidak lagi melihat bulan.

Aku tidak mahu menaruh harapan. Bila aku melihat ke atas pada waktu malam, bukan cahaya bulan yang terang aku lihat. Tapi kelam.



Night without the stars.

1 comment: